Selasa, 26 Julai 2011

Peniaga jual makanan sebelum jam 3 petang bulan Ramadan akan didenda

View Image

KUALA TERENGGANU: Peniaga makanan di Terengganu yang menjual makanan sebelum pukul tiga petang pada bulan Ramadan akan dikenakan tindakan tegas.

Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu, Mohd Rozali Salleh berkata tindakan akan diambil terhadap mereka sekiranya didapati bersalah melanggar peraturan yang telah ditetapkan kerajaan negeri. 

"Kami telah bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan untuk membanteras masalah ini dan mereka yang didapati melanggar peraturan akan di denda mengikut Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam (Pindaan) 2001.


"Mana-mana umat Islam yang makan mahupun merokok di khalayak ramai juga akan turut didenda mengikut enakmen yang sama," jelasnya ketika ditemui pemberita pada Majlis Pelancaran Ihya' Ramadan dan Dokumentari Syahadah musim ketujuh di sini hari ini. 

Turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Datuk Norhyati Ismail dan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Khazan Che Mat. 

Mohd Rozali berkata, pada tahun lepas, pihaknya telah menahan lebih 10 kes berkaitan kesalahan tersebut dan berharap jumlah tangkapan pada tahun ini akan berkurangan.

"Kami akan mencegah perkara ini dari terus berleluasa dan berharap umat Islam di negeri ini akan menjalankan ibadah puasa secukupnya tanpa membuat sebarang kesalahan yang boleh dikenakan sebarang tindakan undang-undang," tambahnya.- Bernama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...